پارک مگ

نقشه راه کسب و کار چیست و چگونه ترسیم می شود؟!

نقشه راه کسب و کار چیست و چگونه ترسیم می شود؟!

نقشه راه درست همان چیزی است که در بسیاری از مراحل زندگی ما به آن نیاز داریم تا به اهداف و برنامه ریزی های خود برسیم و بتوانیم زندگی موفقیت آمیزی را پشت سر بگذاریم. دراین میان مدل بوم کسب و کار برای بسیاری از انسان ها حرفی برای گفتن دارد، داشتن یک نقشه راه کسب و کار برای ارتقای کسب و کار خودمان یا راه اندازی کردن یک کسب و کار جدید و رسیدن به موفقیت در آن می تواند یک اقدام هوشمندانه و ضروری در زندگی باشد .

افرادی که بدون نقشه راه، کسب و کار جدیدی را شروع می کنند و همینطور به سوی اهداف مبهم خود پیش می روند بدون داشتن نقشه ای، مصداق بارز کسانی می باشند  که بی گدار به آب می زنند و در نهایت هم چیزی جز شکست نصیب آن افراد نمی شود. پارک علم و فناوری زنجان در این مقاله می خواهد شما را با مفهوم کلی نقشه راه آشنا کند و در نهایت به تمام سوالات شما در این زمینه پاسخ کامل دهد که نقشه راه چگونه می تواند کمک کننده کسب و کار ما باشد؟

نقشه راه چیست؟

در زمینه کسب و کار نقشه راه به تصویر کامل و واضحی گفته می شود که به صورت بصری و طراحی شده ارائه می شود و تمام موانع و مشکلاتی که سد راه موفقیت در کسب و کار قرار میگیرند را  در کنار تمام مزایا و نکاتی  که باعث بهبود کسب و کار می شوند را برای شما به طور کامل نشان می دهد و ترسیم میکند. اهداف بلند مدت و اهداف کوتاه مدت را به صورت دقیق و حساب شده برای تک تک شما ارائه میکند و در نهایت یک هدف برتر و والا را مشخص کرده که عامل اصلی ترسیم کننده هدف نهایی آن است. این نقشه کمک می کند تا دیدگاه بهتر و جامع تری در خصوص هدف های اصلی داشته باشید و باعث می شود از همان ابتدا محدودیت ها، امکانات، نقاط قوت و نقاط ضعف خودمان را در کنار شرکای کسب و کار و امکاناتی که در اختیار داریم بدانیم .

یک واقعیت در خصوص تجارت و دنیای کسب و کار وجود دارد و آن هم  احتیاط بیش از حد مجاز مردم جامعه برای راه اندازی کسب و کار جدید می باشد، که سبب  می شود نبوغ، مهارت ها و توانایی های بسیاری از افراد بخاطر همین احتیاط  در نطفه خفه شود. از سوی دیگر هم، ریسک پذیری بی حساب و کتاب بعضی از انسان ها  که در برخی از موارد باعث می شود یک شبه همه چیز خود را به یک باره از دست بدهند. در این میان یک راه میانه و منطقی هم وجود دارد که به لطف علوم مدرن در زمینه تجارت می توان با کمترین میزان شکست به پیروزی های بزرگی دست پیدا کرد. نقشه راه باعث می شود تا شما در بهترین شرایط ممکن برای شروع کسب و کار جدید خود  قرار بگیرید و برنامه هایی که  برای هر مرحله از موفقیتتان در نظر گرفته اید را همیشه آنها جلوی چشمتان داشته باشید. به این سبب می توانید نیرویتان را در جای درست صرف کنید، و خلاصه هر لحظه بدانید که چه کاری را برای رسیدن به هدف های  کوتاه مدت یا بلند مدت انجام دهید.

چگونه نقشه راه بنویسیم؟

نقشه راه کسب‌وکار، مانند برنامه‌ای خاص برای اقدامات یک تیم است که کمک کننده برای دستیابی به هدفشان می باشد. در این برنامه، موارد مختلفی همچون اهداف و ضرب‌العجل‌ها مشخص میشوند و این نقشه، مانند یک طرح برای کسب‌وکار شما عمل می‌کند و به شما نشان می‌دهد قراره به کجا بروید و چگونه به آن برسید؛ البته این نقشه با طرح کسب‌وکار، تفاوت‌هایی دارد که مهم‌ترین آن‌ را می‌توان در این موضوع دانست که نقشه راه، تجسم بزرگ‌تر و خاص‌تری از مقصد شما را نشان شما می دهد. این نقشه راه، برای هر کسب‌وکار مورد نیاز است و می‌تواند اهداف استراتژیک و کلیدی را نشان بنیانگذارن کسب و کار ها بدهد و در کنار آن، منابع انسانی و سایر منابع مورد نیاز برای دستیابی به این اهداف را مشخص کند. در این مطلب از پارک مگ پارک علم و فن آوری، می‌خواهیم توضیح دهیم که نقشه راه چیست و چگونه می شود آن را ترسیم کرد. برای آشنایی بیشتر با این برنامه مهم و استراتژیک تا پایان این مطلب درباره نقشه راه کسب‌وکار با ما همراه باشید.

نقشه راه کسب و کار برای چه کسانی کاربردی دارد؟

نقشه راه کسب و کار برای چه کسانی کاربردی دارد؟

نقشه راه کسب و کار برای چه کسانی کاربردی دارد؟

نقشه راه کسب‌وکار، یکی از ابزارهای مورد نیاز برای هر کسب‌وکاری است تا بتوانند با ایجاد یک چشم‌انداز از اهداف استراتژیک برای شرکت خود، آن را به قدم‌های کوچک‌تر تقسیم کنند و این وظایف کوچک‌تر را بین اعضای تیم تقسیم کنند تا به بهترین شکل به این ترتیب به هدف نهایی جمعی خود با استفاده از تقسیم وظایف دست پیدا کنند .

افرادی که می‌توانند از نقشه راه تجاری استفاده کنند شامل مدیر اجرایی، صاحبان کسب‌وکار، کارمندان، فریلنسرها و مشاوران، مدیران پروژه، مدیران محصول، سرمایه‌گذاران، تیم‌های فروش و بازاریابان می باشند.

نقشه راه کسب و کار برای چه کسانی کاربردی دارد؟

نقشه راه کسب و کار برای چه کسانی کاربردی دارد؟

چگونه یک نقشه راه مناسب ایجادکنیم؟

تعریف چشم انداز و استراتژی کسب‌وکار خود

یکی از اولین گام‌ها در ایجاد یک نقشه راه کسب‌وکار این است که چشم‌انداز، اهداف و استراتژی خود را به‌صورت کاملا دقیق، معین کنید. بدون انجام دادن این مرحله، ایجاد اهداف و وظایف خاص برای نقشه راه همراه با دشواری خواهد بود. برنامه‌ریزی یک چشم‌انداز و طراحی کسب‌وکار به شما کمک میکند  تا مشخص کنید که  چه اقداماتی باید انجام شود و در عین‌حال از این طرف هم مطمئن باشید که همه آن‌ها با اهداف و استراتژی شما هماهنگ هستند.

شناسایی اهداف تجاری و KPIها (شاخص‌های کلیدی عملکرد)

گام بعدی شناسایی اهداف تجاری است، اهداف تجاری تنوع بالایی دارد و می‌تواند هر چیزی باشد، از افزایش فروش به میزان X درصد، به دست آوردن n مشتری جدید در هر ماه و یا ایجاد محصولی که صنعت را می تواند متحول کند. این هدف‌ها، کاملا به کسب‌وکار شما بستگی دارد .

این اهداف هم باید کاملا با استراتژی شرکت شما و هم با اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت کسب‌وکار شما هماهنگی کامل داشته باشد، هنگام تنظیم اهداف کسب‌وکار، نسبت به همخوانی آن‌ها با استراتژی شرکت خود، دقت  کافی را داشته باشید.

شاخص‌های کلیدی عملکرد به معیارهایی اشاره میکنند که به اندازه‌گیری عملکرد هر استراتژی یا ابتکار تجاری کمک کننده است. KPIهای کسب‌وکار نیز برای ردیابی پیشرفت به سمت اهداف تجاری شما استفاده می‌شوند.

تعیین نقاط عطف کسب و کار و جدول زمانی

تعیین نقاط عطف کسب و کار و جدول زمانی

تعیین نقاط عطف کسب و کار و جدول زمانی

هنگامی که اهداف خودتان را به طور کامل شناختید، زمان تعیین نقاط عطف کسب و کار شما فرا رسیده است؛ این نقاط عطف، اهداف خاصی هستند که برای تحقق یک هدف تجاری بزرگ باید برآورده شوند.

نقاط عطف کسب‌وکار ممکن است شامل راه‌اندازی محصولات یا خدمات جدید در هر سه ماه، استخدام یک نفر در ماه و موارد دیگر باشد. نقاط عطف کسب‌وکار نیز باید نتایج قابل اندازه‌گیری داشته باشند تا بتوانید به این جهت میزان پیشرفت را اندازه گیری کنید .

از سوی دیگر، جدول‌های زمانی کسب‌وکار شامل تخمین‌هایی درباره زمان وقوع هر نقطه عطف، همراه با هزینه مربوط به آن می باشد. هزینه‌ها می‌تواند شامل سرمایه مالی و ساعت‌هایی باشد که افراد صرف کارهای مربوط به دستیابی به اهداف کسب‌وکار خود می کنند؛ که در حقیقت همان زمان‌هایی هستند که مسئولیت در شرکت مربوطه صورت میگیرد.

جدول زمانی کسب‌و‌کار باید شامل هر رویداد مهمی مانند راه‌اندازی محصول، کمپین‌های بازاریابی جدید و غیره باشد که می‌تواند برای پیشرفت کسب و کارتان به سوی هدف تعیین شده موثر باشد.

تعیین وظایف و مسئولیت‌ها

مرحله بعدی تفویض وظایف و مسئولیت‌ها به افراد تیم است. تقسیم اهداف تجاری به وظایف خاص و قابل اجرا برای هر کسی که سعی در دستیابی به آن اهداف را دارد جزو ضروریات است. انجام این کار به اعضای تیم هم  کمک می‌کند تا درک بهتری داشته باشند و نسبت به آن چیزی که باید تمرکز کنند .

هنگام تعیین وظایف، مطمئن شوید که آن‌ها ویژگی‌های خاص بودن، قابل اندازه گیری بودن، قابل دستیابی بودن، مرتبط بودن و محدود به زمان بودن را داشته باشند. تعیین اهدافی با این ویژگی‌ها کمک می‌کند تا مطمئن باشید که همه اعضای تیم متوجه می‌شوند که چه کاری را باید در چه زمانی انجام دهند .

بررسی و پیگیری پیشرفت

آخرین مرحله اجرای نقشه راه کسب‌و‌کار شما، پیگیری کردن میزان پیشرفت است. حتما مطمئن شوید که اهداف تجاری و شاخص‌های کلیدی عملکرد خود را به‌طور منظم و مداوم مرور و بررسی می کنید تا بتوانید در صورت لزوم وظایف و نقشه راه خود را که پیش گرفتید اصلاح کنید. انجام این کار به شما کمک می‌کند که در مسیر دستیابی به اهداف تجاری خود باقی بمانید.

برای بررسی پیشرفت میزان کارها، می‌توانید از اعضای تیم خود بخواهید  که در یک نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، وظایف خود را پس از اتمام، کرده تا همه اعضای گروه در جریان روند کارها باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *